بررسی عوامل موثر بر اجرای موفق دولت الکترونیک در آموزش و پرورش و موانع اجرای آن (مطالعه موردی شهر نوشهر)

دسته: مدیریت

فرمت فایل: doc

حجم فایل: 1457 کیلوبایت

تعداد صفحات فایل: 211


  • موانع اجرای بر اجرای موفق دولت الکترونیک
  • بررسی عوامل موثر بر اجرای موفق دولت الکترونیک در آموزش و پرورش و موانع اجرای آن
  • دولت الکترونیک
  • ضرورت و منافع راه اندازی دولت الکترونیک
  • عوامل موثر در اجرای موفق دولت الکترونیک
  • دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی
  • دانلود پایان نامه ارشد مدیریت دولتی
  • دانلود پایان نامه ارشد مدیریت

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت دولتی (گرایش تحول)

بررسی عوامل موثر بر اجرای موفق دولت الکترونیک در آموزش و پرورش و موانع اجرای آن

(مطالعه موردی شهر نوشهر)

بررسی عوامل موثر بر اجرای موفق دولت الکترونیک در آموزش و پرورش و موانع اجرای آن

چکیده:

آغاز اصلاحات ساختاری در کشور در جهت کاهش کاغذ بازی و بهبود شیوه انجام امور اداری، اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات و در نتیجه آن، دولت الکترونیک را، بیش ازپیش نمایان می کند. دولت الکترونیک یکی از پرقدرت ترین فناوری در عرصه جهانی است که با تاثیر گذاشتن بر روش زندگی، کار، آموزش افراد و ارتباطات میان فردی ،مشکلات نارضایتی را حل کرده است.این تغییرات آموزش و پرورش را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است. دولت الکترونیک استفاده و کاربرد آسان از فناوری اطلاعات در جهت ارائه خدمات دولتی به صورت مستقیم به مشتریان در طول هفته و در طول 24 ساعت شبانه روز می باشد. با توجه به اهمیت این موضوع در این پژوهش به دنبال آن هستیم تاعوامل تاثیرگذار بر اجرای موفق دولت الکترونیک و هم چنین موانع اجرای آن را در آموزش و پرورش نوشهر، مورد مطالعه قرار دهیم. در این تحقیق با استفاده از مدل تغییر یافته سازمان ملل و نیز با تست سه فرضیه تلاش شده است

عوامل تاثیرگذار را شناسایی کرده و ارتباط این متغیرها را با اجرای موفق دولت الکترونیک بررسی کند. با استفاده از 105 پاسخ آماری معتبر به بررسی فرضیات تحقیق پرداخته شده است. و با تست فرضیات با استفاده از تکنیک های آمار- ریاضی(تحلیل عاملی و تحلیل مسیر و مدل یابی معادلات ساختاری) با کمک نرم افزارهای Spss,Excel.Lisrel8.8 هر سه فرضیه مورد تایید قرار گرفت.و به این نتیجه رسیدیم که متغیرهای مردم سالاری و آمادگی الکترونیک بر اجرای موفق دولت الکترونیک تاثیر گذار است؛ و با توجه به آزمون رتبه بندی ، شاخص آمادگی دولت الکترونیک تاثیر بیشتری بر اجرای موفق دولت الکترونیک دارد و آموزش و پرورش می تواند با بکارگیری این شاخص ها و تقویت آن در سازمان، در جهت تسهیل کارها، اقدام نماید.

واژگان کلیدی:

اینترنت

آموزش وپرورش

دولت الکترونیک

فناوری اطلاعات و ارتباطات

مقدمه

جامعه امروز با تغییرات بی سابقه مواجه است و بشریت در میان دگرگونی هایی زندگی می کند که کل زندگی اورا دستخوش تغییراتی اساسی ساخته است. ضریب آهنگ زندگی ،تجربه های روزمره و برنامه های زمانی معمول انسان ها چنان دگرگون شده اند که در هیچ برهه ای از تاریخ ،مانند آن مشاهده نمی شود. دگرگونی های اجتماعی ناشی از فناوری اطلاعات به سرانجامی منتهی شده است که عصر حاضر را با نام های چون عصر اطلاعات ،فضای سایبر ،جامعه دانش محوری وجامعه اطلاعاتی می شناسند.(علیدوستی،382:1383). در واقع یکی از تحولات عمده و بسیار مهم، مطرح شدن اطلاعات و اهمیت نقش اساسی آن در سازمان ها و جوامع است(سلاجقه،1391: 248). از سوی دیگر فناوری، به دولت ها در جهت دست یابی به بعضی اهداف مهم از طریق وب سایت هایی که اطلاعت مورد نیاز را به مردم ارائه می دهند ، فراهم می آورد(پری باتوک و ژانک ، 2008: 143).

هدف این فصل بیان کلیات تحقیق می باشد که خواننده با نگاه کوتاه به اهداف تحقیق نایل آید .در ادامه این فصل، محقق به بیان مساله و طرح سوالات اصلی و فرعی، اهمیت و ضرورت تحقیق و فرضیات که شامل سه فرضیه می باشدو نیز اهداف تحقیق که شامل هدف اصلی و اهداف فرعی می باشد. پرداخته است.جامعه آماری تحقیق حاضر ، کارکنان آموزشی و اداری که دارای مدرک دیپلم و بالاتر هستند؛ و نیز مدیران، که تعداد آنها حدوداً 200 نفر هستند، تشکیل می دهد. که از بین این کارکنان به صورت تصادفی نمونه ای به حجم 140 نفر انتخاب شدند که با توجه به ریزشی بودن پرسش نامه موفق به جمع آوری 105 عدد پرسش نامه شدیم.در ادامه به ابزار تحقیق و نیز به روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته می شود و بعد از آن به محدودیت های که در بررسی این تحقیق پیش روی محقق قرار گرفته، پرداخته می شود و در نهایت به تعریف عملیاتی واژگان می پردازیم.

فهرست مطالب

فصل اول:کلیات تحقیق 1

1- 1 مقدمه 2

1-2 بیان مساله و طرح سوالات اصلی و فرعی 3

1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق 4

1-4 فرضیات 6

1-5 اهداف تحقیق 7

1-6 جامعه آماری ،حجم نمونه 8

1-7 ابزار تحقیق 8

1-8 قلمرو تحقیق 8

1-9 روش جمع آوری تجزیه و تحلیل اطلاعات 9

1-10 محدودیت ها 9

1-11 تعریف عملیاتی واژگان 10

فصل دوم :ادبیات تحقیق 13

بخش اول: ادبیات تحقیق 14

2-1-1 مقدمه 14

2-1-2 تاریخچه پیدایش دولت الکترونیک 15

2-1-3 تعاریف عملیاتی: 17

2-1-4 عناصر موثر در آمادگی الکترونیکی: 24

2 -1-5 سیر تکاملی مدل های دولت الکترونیک 25

2-1-6 چارچوب تجزیه و تحلیل دولت الکترونیک 27

2-1-8 دیدگاه های مختلف در مورد دولت الکترونیک 35

2-1-9 رویکردهای دولت الکترونیک 36

2-1-10 ضرورت و منافع راه اندازی دولت الکترونیک 38

2-1-11 پیش نیازهای ایجاد دولت الکترونیک 42

2-1-12 اهمیت ایجاد دولت الکترونیک 44

2-1-13 عوامل موثر در اجرای موفق دولت الکترونیک: 45

2-1-14 موانع ایجاد دولت الکترونیک و چالش های آن 47

2-1-15 تغییرات ایجادشده در دولت 50

2-1-16 اهداف دولت الکترونیک 51

2-1-17 اثرات دولت الکترونیک بر مدیریت و سازمان 52

2-1-18 گامهای لازم به منظور ایجاد یک دولت الکترونیکی موفق 55

2-1-19 عوامل ایجاد دولت الکترونیک 56

2-1-20 ویژگی های دولت الکترونیک 58

2-1-21 ابعاد دولت الکترونیک 59

2-1-22 آسیب شناسی دولت الکترونیک 61

2-1-23 ساختار دولت الکترونیک 63

2-1-24 تجارت الکترونیک 64

بخش دوم : پیشینه تحقیق و بررسی مدل ها 67

2-2-1مقدمه: 67

2-2-2پیشینه تحقیق: 68

2-2-2-1تحقیقات داخلی: 68

2-2-2-1-1کتاب: 68

2-2-2-1-2پایان نامه: 71

2-2-2-1-3مقاله: 78

2-2-2-2تحقیقات خارجی: 82

2-2-3بررسی مدل ها: 86

2-2-3- گام های استقرار دولت الکترونیک : 86

2-2-3-2مدل های اطلاع رسانی و ارائه خدمات دولت الکترونیک 96

2-2-3-3 مدل های آمادگی الکترونیک و اجرای موفق دولت الکترونیک: 99

2-2-3-4 مدل موانع ایجاد دولت الکترونیک: 105

بخش سوم: معرفی جامعه آماری 107

2-3-1مقدمه 107

2-3-2تاریخچه آموزش و پرورش: 108

2-3-2-1تاریخ تحول اداری سازمان آموزش و پرورش ایران: 109

2-3-2-2اداره کنونی امور آموزش و پرورش: 110

2-3-3 تعریف آموزش و پرورش: 111

2-3-4 آموزش الکترونیکی: 112

2-3-5 نقش دولت الکترونیک در آموزش و پرورش 113

2-3-5-1 دولت الکترونیک در آموزش: 113

2-3-5-2 دولت الکترونیک در سازمان آموزش و پرورش: 114

2-3-5-3 دولت الکترونیک در مدارس: 115

2-3-5-4 دولت الکترونیک و دانش آموزان: 115

2-3-5-5 دولت الکترونیک و معلمان: 116

2-3-6 نفش دولت الکترونیک در آموزش و پرورش ایران 117

2-3-7 مسئولیت ها و مهارت های حرفه ای کارکنان آموزش و پرورش 118

2-3-7-1 مدیر: 118

2-3-7-2 معلمان 119

2-3-7-3 کارکنان اداری 120

2-3-8خصوصیات مراکز آموزشی در ارتباط با توسعه دولت الکترونیک 121

2-3-9 معرفی آموزش و پرورش نوشهر 123

فصل سوم :متدولوژی تحقیق 126

3-1 مقدمه 127

3-2 روش و نوع تحقیق 128

3-3 افق زمانی و مکانی تحقیق 129

3-4 مدل مفهومی تحقیق 130

3-4-1اجرای موفق دولت الکترونیک 130

3-4-2 زیر شاخص های آمادگی الکترونیک 131

3-4-3 زیر شاخص های مردم سالاری 136

3-4-4 مدل کلی پژوهش 138

3-5 جامعه آماری 139

3-6 محاسبه حجم نمونه 140

3-7 ابزار جمع آوری اطلاعات 140

3-8 روایی و پایایی پرسشنامه 141

3-9 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 146

فصل چهارم جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات 147

4-1مقدمه 148

4-2 توصیف داده ها 149

4-2-1 جنسیت: 150

4-2-2 وضعیت تاهل: 151

4-2-3 سن: 152

4-2-4 سابقه کار: 153

4-2-5 تحصیلات: 154

4-3 تحلیل داده ها 155

4-3-1 آزمون نرمال بودن متغیرهای پژوهش: 155

4-3-2 آزمون تحلیل واریانس 157

بررسی رابطه بین متغیرهای جمعیت شناختی و متغیرهای تحقیق 157

4-3-2-1 بررسی رابطه جنسیت پاسخدهندگان با متغیرهای تحقیق 157

4-3-2-2 بررسی رابطه سن پاسخ دهندگان بر متغیرهای تحقیق 158

4-3-2-3 بررسی رابطه سطح تحصیلات پاسخ دهندگان بر متغیرهای تحقیق 159

4-3-2-4 بررسی رابطه وضعیت تأهل پاسخ دهندگان با متغیرهای تحقیق 160

4-3-2-5 بررسی رابطه سابقه خدمت پاسخ دهندگان بر متغیرهای تحقیق 161

4-3-3-1 بیان مدل 163

4-3-3-2 تخمین مدل 163

4-3-3-3 ساخت ماتریس کوواریانس 164

4-3-3-4 ارزیابی تناسب مدل 169

4-3-3-4-1 آزمون مجذور کای، مجذور کای به درجه آزادی 170

4-3-3-4-2 شاخص , G FI A G F I 170

4-3-3-4-3 شاخص RMSR یا RMR 171

4-3-3-4-4 تفسیر و تعبیر مدل 171

4-3-3-5 تحلیل مدل اندازه گیری (Measurement Model) 173

4-3-3-6 پاسخ به فرضیات پژوهش با استفاده معادلات ساختاری (SEM) 175

4-3-3-6-1 فرضیه اول : 176

4-3-3-6-2 فرضیه دوم : 176

4-3-3-6-3 فرضیه سوم : 177

4-3-3-7 خلاصه نتایج آزمون فرضیه ها 178

4-4 موانع موجود در را جرای موفق دولت الکترونیک در آموزش و پرورش نوشهر 179

فصل پنجم :نتایج و پیشنهادات 181

5-1 مقدمه 182

5-2 مروری بر مراحل تحقیق 182

5-3 نتایج حاصل از یافته های پژوهش 184

5-3-1 نتایج بدست آمده از آمار توصیفی: 184

5-3-1 نتایج به دست آمده از آمار استنباطی 184

فرضیه اول تایید شد 185

فرضیه دوم تایید شد. 186

فرضیه سوم تایید شد. 186

5-3-3 نتایج کلی پژوهش 187

5-4 پیشنهادات 187

5-4-1 پیشنهادات برای سازمان 187

5-4-2 پیشنهادات برای محققین آتی: 188

5-6 محدودیت های تحقیق 189

به طور کلی محدودیت های تحقیق عبارت اند از 189

محدودیت های در اختیار محقق: 189

محدودیت های خارج از کنترل محقق: 189

فهرست منابع 190

فهرست منابع فارسی 191

فهرست منابع انگلیسی 202

پیوست ها أ

پیوست الف: پرسش نامه ب

پیوست ب: ضمیمه آزمون لیزرل ه

فهرست جداول

جدول2-1: مختصات مدل تحول دولت الکترونیک(کیم،2007 :8). 27

جدول 2-2: چارچوب تجزیه وتحلیل دولت الکترئونیک(آیبید، 2007 :7). 28

جدول2-3: توصیف سیستم ها و برنامه های کاربردی و بیان ویژگی آنها(آیبید، 2007: 10-15). 34

جدول2-2-1: کشورها ازنظر جایگاه خود در مراحل دولت الکترونیک (سازمان ملل،2006). 88

جدول2-2-2:سایر مدل های مراحل تکاملی دولت الکترونیک 95

جدول2-2-3: خصوصیات مدل سنجش و تحلیل و میزان رشد اینترنت درسراسرجهان (مولا،2005) 103

جدول2-3:جدول تناظر سوالات 143

جدول 3-3: ضریب آلفای کرونباخ هر یک از ساختارها 145

جدول4-1: توزیع فراوانی جنسیت افراد در نمونه جمع آوری شده 150

جدول4-2 : توزیع فراوانی وضعیت تاهل افراد در نمونه جمع آوری شده 151

جدول4-4 توزیع فراوانی سابقه کار افراد در نمونه جمع آوری شده 153

جدول4-5: توزیع فراوانی تحصیلات افراد در نمونه جمع آوری شده 154

جدول4-6: آزمون نرمال بودن آمادگی الکترونیک 155

جدول 4-7: آزمون نرمال بودن مردم سالاری 156

جدول 4-8 : آزمون نرمال بودن اجرای دولت الکترونیک 156

جدول 4-10:نتایج آزمون F(تحلیل واریانس) برای برسی تفاوت معنادار از لحاظ سن 158

جدول4-11:نتایج آزمون F(تحلیل واریانس) برای برسی تفاوت معنادار از لحاظ تحصیلات 159

جدول 4-12: نتایج آزمون T مستقل برای برسی تفاوت معنادار از لحاظ تأهل 160

جدول 4-13:نتایج آزمون F(تحلیل واریانس) برای برسی تفاوت معنادار از لحاظ سابقه خدمت 161

جدول 4-15: شاخص های برازش مدل 172

جدول 4-16: بارهای عاملی (Loading factor) متغیرهای برونزا 173

جدول 4-17: بارهای عاملی (Loading factor) متغیرهای درونزا 174

فهرست نمودار

نمودار2-2-1: مدل لاینه -لی(لاینه- لی،18:2001). 90

نمودار2-2-5:عوامل موثر بر ارائه موفق خدمات دولت الکترونیک 105

نمودار2-2-6:موانع ایجاد دولت الکترونیک با تمرکز بر مشکلات تبادل پولی و مالی (قلی پور،1388). 106

نمودار3-1: مدل مفهومی اجرای موفق دولت الکترونیک 131

نمودار 3-2:.اجزاء شاخص آمادگی دولت الکترونیک 136

(نور ات ال، 2007: 6). 136

نمودار3-3: زیر شاخص های مردم سالاری برای اجرای موفق دولت الکترونیک(آیبید،2008) 138

نمودار3-4 : مدل کلی اجرای موفق دولت الکترونیک 139

نمودار4-1 : توزیع فراوانی جنسیت افراد در نمونه جمع آوری شده 150

نمودار4-2: توزیع فراوانی وضعیت تاهل افراد در نمونه جمع آوری شده 151

نمودار4-5 : توزیع فراوانی تحصیلات افراد در نمونه جمع آوری شده 154

نمودار 4- 6: نمایش مراحل اساسی تحلیل 162

نمودار 4-8: مدل تحقیق در حالت معناداری ضرایب (t-value) 167

نمودار 4-10: مدل تحقیق در حالت معناداری ضرایب (t-value) 168

خرید این فایل … 169000 تومان

دریافت نسخه PDF

بررسی عوامل موثر بر اجرای موفق دولت الکترونیک در آموزش و پرورش و موانع اجرای آن (مطالعه موردی شهر نوشهر)